Undervisning i förskolan
Teknik är det vi skapat för att uppfylla önskningar och behov. Teknik är så mycket mera än elektroniska prylar.
Vi jobbar aktivt utifrån FN barnkonventionen om barnets rättigheter, vilket innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn.
Undervisningen i förskolan börjar i intresse hos barnet. Undervisningen innebär att fånga intresse hos barnet och sedan stötta ett lärande.
Det är när barns idéer och nyfikenhet tas tillvara på, och på bästa sätt möjliggörs, som barn innehar inflytande.
I vår ateljé har barnet alltid tillgång till att måla, pyssla och skapa utifrån det intresse barnet har.
Vi erbjuder en lärande och inbjudande utemiljö där barnen kan leka, skapa, cykla, gunga och vara sociala.
Vi jobbar med digitalisering utifrån ett forskningsperspektiv och som en del av vår undervisning.
I undervisningen för kultur ingår historia, biologi, geografi, naturvetenskap, musik och konst. Ämnena vävs samman och integreras med varandra.
Vi har barnyoga på Cosmos, alla barn som vill är med, från 1 åringen upp till de äldsta.
Den förbereda Montessorimiljön är genomtänkt och stimulerande.
Inom Montessoripedagogiken lägger vi stor vikt att varje barn ska ha medinflytande och känna ett eget ansvar.
Praktiska livet är vardagsövningar där barnet tränar på ”life-skills”, det vardagliga livet.
Här utvecklas det sensoriska hos barnet: Här utvecklas det sensoriska hos barnet: hörsel, smak, känsel, syn, lukt och muskulära sinnen
Här får barnen tillgång till siffror, begrepp och matte. Matematiken integrerar vi i undervisningen på ett roligt, lärorikt och spännande sätt.
Materialet för språkundervisning förbereder barnet för läsning, skrivning, grammatik, stavning och lärande.